Europese finale Sci-tech Challenge!

STEM: UM speelt de Europese finale van de Sci-Tech Challenge 2017

De overheidsmaatregel om de uitstoot aan broeikasgassen van personenwagens met 40% te reduceren tegen 2040 ligt op tafel; deze maatregel nu ook vertalen naar een stel concrete en praktisch haalbare doelstellingen is echter nog een zure appel om in te bijten. Toch gingen tal van Europese leerlingen van 16 tot 18 de uitdaging aan tijdens de European Sci-Tech Challenge 2017, georganiseerd door Junior Achievement Europe en ExxonMobil. Teams uit Italië, Frankrijk en België brachten volgens een jury van experten uit de ondernemerswereld de beste en creatiefste ideeën naar voren. Deze week kwamen ze samen in Brussel voor een tweedaagse finale. Ze kregen een rondleiding doorheen de laboratoria en productieruimtes van ExxonMobil, volgden nog een extra trainingssessie rond presenteren en werden ze getrakteerd op een bezoek aan het Europees Parlement. Hun presentatie gaven de drie teams vervolgens opnieuw, deze keer voor een publiek van ondernemers, ingenieurs, politici en geïnteresseerden in de Bibliothèque Solvay. 

De jury had veel lof voor het Belgische team. Onze landgenoten, onder wie Bruno uit onze 6WWA, bedachten een plan dat autovrije zones combineert met een systeem van ecovriendelijke huurwagens voor de stadsperiferieën en met een openbaarvervoernetwerk dat door middel van kleine extra toetsen veel klantvriendelijker wordt dan in de huidige realiteit. Een inventieve app die mensen snel op de hoogte houdt van de pieken en dalen in de verkeersstroming kaapte meteen veel interesse weg. Om de presentatie extra kleur te geven, werkte het Belgische team het geheel bovendien af met een charmant promotiefilmpje.

Uiteindelijk ging het Franse team nipt met de eerste plaats lopen. Het accent lag bij ons zuiderburen iets meer op technische innovatie dan op de 'big picture' en dit jaar schonk de jury daar een net iets grotere prioriteit aan. Een expert stelde alvast voor om de verschillende aangehaalde oplossingen te combineren want ze waren alle drie behalve inventief en doordacht vooral ook "absolutely worth it!". Tenslotte is dat de kracht van de Sci-Tech Challenge: vanuit een sterke samenwerking met mensen van heinde en ver die elk hun eigen STEM-skills aanbrengen, los door de muur van een andere moedertaal of culturele achtergrond heen, komen tot een oplossing voor een probleem dat ons allemaal aanbelangt.

Gedreven jongeren met multidisciplinaire talenten, een creatieve STEM-geest en een grote spreekdurf--in het Engels!--die er meteen invliegen, die elkaars input waarderen, die hun onderlinge diversiteit net als een sterk punt uitspelen, die er gewoon staan... daar ga je als leraar voor zitten. Respect!

D. Peeters. 
Alle foto's vind je in het fotoalbum en hieronder enkele sfeerbeelden.